Thursday, April 10, 2014

Saiko Anak Dengan Batang Mancis




Sumber: http://redskyim.blogspot.com/2012/01/cara-ajar-saiko-anak-supaya-solat.html 


Boleh cuba di rumah. Ilmu ni saya belajar masa umur 6 tahun, ayah saiko saya suruh solat jika nak jadi manusia. Asuhan mengunakan batang mancis. 17 batang bersamaan 17 rakaat.



Caranya seperti gambar di atas :

1- Jika tidak solat subuh buang 2 batang mancis dikepala. Ayah saya cakap kalau subuh saya tidak solat, saya jalan tiada kepala.

2- Jika tidak solat zohor, buang 4 batang mancis di bahagian lengan. Seolah saya berjalan tiada tangan

3- Jika tidak solat asar, buang 4 batang mancis di bahagian dada. Ayah saya cakap saya kalau tidak solat asar jalan tiada dada.

4- Jika tidak solat magrib, buang 3 batang mancis di bahagian perut. Jadi jalan tiada perut serupa hantu dah..haha

5- Jika tidak solat isyak, buang 4 batang pada kaki..haha jalan tiada kaki..haha cacat molek lerrr..haha



Kesimpulannya,

Ayah saya cakap kalau saya tidak solat terus menerus maka saya ni bukan lagi manusia. Diri saya tidak sempurna jika solat. Contoh magrib dan subuh. Lain2 solat selalu. Jadi saya seolah berjalan tiada kepala tiada perut..haha orang tengok pun lari. Ini hantu ke syaitan budok ni.. So saya kongsi pada kawan2 semua, renung2kanlah jika solat kita tidak sempurna maka cacatlah kita ni..wallahualam..

Hah, best kan? Bagus betul panduan ni. Moga kita sama-sama manfaatkan. :) Sama-sama kita sharekan benda yang elok dan berguna untuk generasi masa hadapan.



Sumber

No comments:

Post a Comment