Thursday, April 10, 2014

Lelaki Islam Ada 86 Isteri

ABUJA: Seorang pemimpin agama Nigeria mempunyai 86 isteri akhirnya akur perintah pihak berkuasa supaya menceraikan 82 daripada pasangannya itu dan cuma kekal dengan empat isteri seperti yang dibenarkan agama Islam.



Jurucakap kepada emir wilayah Bida memberitahu Perbadanan Penyiaran Britain (BBC), Mohammadu Bello Abubakar, 84, bersetuju dengan arahan itu, Sabtu lalu. Minggu lalu, badan Islam berpengaruh Nigeria, Jamatu Nasril Islam, menjatuhkan hukuman mati ke atas Abubakar tetapi menarik balik keputusannya tetapi mengancam mengusirnya dari rumah. Terdahulu, Abubakar mencabar sarjana Islam dan berkata tiada hukuman tercatat dalam al-Quran ke atas lelaki memiliki lebih empat isteri. “Saya tidak melanggar hukuman yang membolehkan saya dihalau.

Tiada undang-undang yang menyatakan seseorang lelaki itu tidak boleh berkahwin lebih dari empat. “Semua isteri saya mempunyai anak dan kami sudah menetap di sini lebih 30 tahun. Bagaimana mereka boleh jangka saya akan meninggalkan rumah dalam masa dua hari,” kata Abubakar kepada akhbar tempatan. Di kediamannya itu, sekurang-kurangnya tiga isterinya tinggal dalam satu bilik. Bekas guru dan pendakwah itu tinggal dengan semua isteri dan sekurang-kurangnya 170 anak di Niger, negeri paling ramai penduduk Islam yang menguatkuasakan undang-undang Syariah sejak 2000. 


Sumber: kopilekat.com



Sumber

No comments:

Post a Comment